neděle 29. listopadu 2009

Očkování dětí proti pandemické chřipce

Vypadá to, že se české ministerstvo zdravotnictví v tomto týdnu částečně probralo z podzimního spánku a objevilo, že chřipkou (H1N1)2009 jsou výrazně postižené mladší ročníky včetně dětí a začalo plánovat jejich očkování. Dovolím si upozornit, že na vyšší rizika v dětském věku jsem poukazoval ve svém prvním příspěvku na téma chřipky - a to již před měsícem. Samozřejmě jsem to nevymyslel, ale stačilo pouze sledovat zahraniční odborné zdroje. Současný vývoj pandemické chřipky stále potvrzuje, že epidemie je zatím mírná a srovnatelná se sezónní chřipkou (která však letos ještě nezačala!). Rovněž se potvrzuje, že děti všech kategorií jsou nyní postižené více než při sezónním typu chřipky (srovnání smrtnosti). Ve skupině těžké formy respiračních infekcí (tzv. SARI) drží děti bohužel podíl 25-40% (viz zde str.16).

Nyní tedy plánuje MZd změnu, ale zase tak nějak česky polovičatou. Paní ministryně uvedla, že Evropská léková agentura EMEA dovolila očkovat děti starší 10 let. Proč nám nesdělila, že tato agentura ve skutečnosti dovolila očkovat děti už od 6 měsíců věku? Snaží se tímto mlžením ospravedlnit svou pomalou reakci? Nevím. Přitom Evropské centrum pro kontrolu nemocí ECDC již v srpnu uvedlo mezi prioritními - tedy nejohroženějšími skupinami i děti ve věku do 24 měs. Tak trochu očekávám, že někdy v lednu naše MZd tu věkovou hranici sníží. Bude to samozřejmě dobře, ale samo sebe tím jasně usvědčí z dnešní odborné nekompetentnosti.

Zvláštním způsobem se uvažuje o organizaci tohoto očkování. Ministryně navrhuje vyčlenit pro děti jen jedno vakcinační centrum v kraji. Je pro mne těžko pochopitelné, proč praktičtí pediatři (PLDD), kteří jediní v republice mají denní a bohaté zkušenosti s očkováním, jsou z této akce vyřazení. Naopak lékaři s malými zkušenostmi (praktičtí lékaři) nebo dokonce nulovými zkušenostmi (lékaři v nemocnicích, honosně přejmenovaní na vakcinační "centra") jsou páteří celé očkovací akce.  Nyní trochu selských počtů. Bylo vyhlášeno, že se plánuje až 100 tis. vakcín pro děti. (je to méně než je potřebné, ale prosím). V Jihočeském kraji žije 630 tis. lidí, tedy vychází cca 6300 vakcín pro JČ kraj. Budeme-li chtít rozumný časový horizont pro dokončení akce, tedy cca 1 měsíc, pak mi vychází nutnost očkovat více než 300 dětí denně. V jediném centru v Budějovicích ?? Nedovedu si to představit. Byl jsem požádán krajským vedením o svůj názor a tak jsem měl možnost tuto verzi zpochybnit a vyslovit se aspoň pro to, aby očkování dětí mohlo probíhat i v nynějších centrech v nemocnicích. Jsem zvědavý na výsledek.

Pro rodiče dětí chci uvést stručný přehled rizikových skupin vhodných pro očkování proti chřipce podle zahraničních doporučení ve verzi pro naše podmínky:
  • vrozené srdeční vady kromě defektu komorového septa (VSD)
  • chronická onemocnění dýchacích cest
    • astma na inhalační léčbě kortikosteroidy a těžší
    • vrozené anomálie struktury dýchacích cest
    • cystická fibróza a jiné plicní fibrózy
    • primární porucha řasinek (PCD)
    • ponovorozenecké poškození plic (BPD, CLD)
  • závažné metabolické poruchy
    • cukrovka
    • extrémní obezita
  • závažné onemocnění ledvin
    • nefrotický syndrom
    • selhávání ledvin
  • závažné poruchy imunity
    • vrozené imunodeficity
    • zhoubná onemocnění na chemo- či radioterapii
    • děti na imunosupresívní léčbě (např. Prednison)
  • děti na chronické léčbě aspirinem (např. Kawasaki sy)
  • děti s porodní váhou pod 1500g do 2 let věku
  • děti s riziky aspirace stravy (vdechnutí)
    • vrozené vady dutiny ústní
    • epilepsie, DMO, vady mozku
    • nervosvalová onemocnění (např.SMA)
  • závažná onemocnění jater
  • děti v ústavní péči
  • rodinní příslušníci kojenců do 6 měsíců věku
  • rodinní příslušníci dětí z rizikové skupiny, které nemohou být z nějakého důvodu očkované
  • všechny děti ve věku 6-24 měs.
Všem rodičům dětí z výše uvedených skupin bych vřele doporučil, aby o tomto problému začali komunikovat se svým praktickým pediatrem, aby projevili zájem naočkovat své dítě a pak společně bedlivě sledovali, kterým dětem to nakonec český stát vůbec umožní. Není ani vyloučené, že narazíte na pediatra, který bude očkování zpochybňovat. Důvodem bude podle mého názoru nejspíše nedostatečná informovanost kolegy. V takovém případě navrhuji si vyžádat odborný text důvěryhodné zahraniční instituce nebo časopisu, z kterého takový odmítavý názor pramení. Obávám se však, že Vám nebude poskytnutý. Plně chápu, že v takovém případě bude Vaše rozhodování velmi složité a já Vám přeji pro takovou volbu šťastnou hvězdu.

4 komentáře:

  1. Pane primáři, je velká škoda, že své rozumné a odborné názory nepíšete tam, kde by si je přečetlo co nejvíce lidí. Mnoho lidí tápe a neví jak se rozhodnout a na veřejnost pronikají rozporuplné reakce. Nechcete zvážit IDnes nebo Lidovky? I když Lidovky by asi moc důstojným rámcem pro Vás moc nebyly...

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Naďo,
    děkuji vám za podporu. Opakovaně jsem se zúčastnil diskuzí na iDNES a musím říct, že příspěvky tam považuji z 90% za hnus a ubohost. Dosud se bráním pocitu, že by to mělo odpovídat obrazu české společnosti. V Lidovkách je to lepší, ale jen trochu. Neměl bych sílu s tím bojovat. Zvolil jsem raději svůj malý veřejný prostor, na který odkazuji své kolegy a rodiče z mého okolí. Googlovská statistika mi ukazuje, že blog navštíví asi 500 návštěvníků měsíčně a asi asi polovina čtenářů je z našeho okresu. Když se koukne i někdo z Prahy (třeba Vy :-D), tak to uvítám. Jdu tedy spíše cestou zemanovských ostrůvků pozitivní deviace (pamatujete ještě?).

    OdpovědětVymazat
  3. Pane primáři,
    naprosto se s názorem paní Nadi ztotožňuji, protože i já bych radši Vaše příspěvky nacházela na nějakém viditelnějším místě. Nemám na mysli zorvna zveřejnění na internetu, jako spíš tištěnou formu. Já na Vaše stránky neustále odkazuji všechny své známé, protože je to konečně to, co mi jinde v tisku chybí. Jsem názoru, že by Vaše příspěvky mohly oslovovat alespoň Jindřichohradečáky - mám na mysli regionální plátky. Osobně mám velmi dobrou zkušenost s uveřejněním článků v Neonu (pravda, není to moc aktuální, do uveřejnění vzniká určitá prodleva), ochotni jsou i v Sedmičce, naopak nejhoršího jednání jsem se dočkala v Deníku.
    V každém případě jsem ráda, že mne pediatr na Vaše stránky upozornil a budu se k nim i v budoucnu ráda vracet.
    Přeji hodně úspěchů v práci.
    Jana D., J. Hradec

    OdpovědětVymazat
  4. Vážená paní Jano,
    děkuji za ocenění. Tento týden jsme uvedli do provozu na dětském oddělení vakcinační centrum pro děti. Díky Vašemu příspěvku jsem se rozhodl to uvést v novinách a trochu celou akci mediálně podpořit. Takže děkuji za "nakopnutí". Další příspěvky už budou ale zase spíše na mém blogu. Nedovedu si představit něco jako stálou rubriku v novinách :-D.
    http://www.denik.cz/z_domova/vakciny-proti-20091213.html

    OdpovědětVymazat